222014Dec
Escrocii nu angajează oamenii informaţi (III). Sfaturi utile

Escrocii nu angajează oamenii informaţi (III). Sfaturi utile

facebookgoogle_pluspinterestlinkedinmail

După cum am scris şi în articolele anterioare, există multe situaţii când anunţurile ce oferă de lucru peste hotare sunt false. Companiile fantomă, care se dau drept agenţii de recrutare respectabile, de cele mai multe ori cauzează astfel prejudicii persoanelor credule, care nu verifică destul de bine respectiva companie şi condiţiile acesteia. Ceea ce nu înseamnă nici pe departe că trebuie să încetăm a căuta un job în afara ţării. Doar că e necesar să luăm anumite măsuri de precauţie, ce ne vor ajuta să  stabilim dacă toate cele scrise sunt şanse reale de a pleca la muncă legală peste hotare sau nu sunt decât nişte promisiuni false.

Deşi e dificil a depista escrocheria în faza ei incipientă, acest lucru este totuşi posibil. Nu trebuie decât să vă documentaţi mai mult. Aşadar, cum puteţi evita înşelăciunile cu oferte ce propun de muncă în străinătate?

Citiţi cu atenţie anunţul prin care vi se propune oferta.

Pentru început trebuie să citiţi cu mare atenţie anunţul cu oferta, care credeţi că vi  se potriveşte. În principal, la citirea anunţului trebuie să acordaţi atenţie la cerinţele jobului, cerinţele angajatorului şi/sau ale firmei de intermediere.  În aproape toate cazurile anunţurile sunt postate de agenţii de recrutare, ce intermediază  contractele între angajator şi angajat. Să nu aveţi încredere în anunţuri de recrutare în străinătate, care cer să fie transferată  o anumită sumă de bani pe un cont sau care cer date despre contul dumneavoastră bancar.

Verificaţi dacă firma de intermediere pune la dispoziţie o pagină Web.

O firmă serioasă este dispusă să investească energie şi bani pentru crearea unui site, ce va pune la dispoziţia potenţialului client informaţie atât despre activitatea sa în calitate de mediator, cât şi despre condiţiile impuse de către agenţie sau angajator. Din acest motiv, imediat ce aţi găsit oferta ce v-a interesat, colectaţi cu ajutorul Internetului cât mai multe date despre compania care propune oferta. Căutaţi adresă, număr de telefon, nume ale directorilor sau proprietarilor, citiţi păreri pe forumuri. Şi doar după ce aţi făcut acest lucru, contactaţi firma prin telefon sau mai bine vizitând sediul.

• Verificaţi licenţa agenţiei de intermediere

Odată ce aţi apelat sau aţi mers la sediul agenţiei de recrutare, asiguraţi-vă că ea este înregistrată . Solicitaţi numărul lor de înregistrare şi verificaţi-l la Camera de Licenţieri (număr de telefon: 022 27.72.76).  Precizăm că existenţa licenţei nu garantează sută la sută legalitatea serviciilor prestate de agenţie. Fapt pentru care este important să continuaţi procesul de informare asupra veridicităţii ofertei.

• Contractul de intermediere şi de muncă, precum şi clauzele acestora

Puţini cunosc faptul că, conform legii, agenţiile de intermediere trebuie să prezinte clientului spre semnare iniţial un contract de mediere între firmă şi client, în care să fie stipulate drepturile şi obligaţiunile agenţiei şi cele ale clientului. Este foarte important să cunoaşteţi că, contractul de muncă este necesar să fie semnat ÎNAINTE DE PLECARE, pe teritoriul Republicii Moldova.  Iar în vederea diminuării riscurilor recomandăm să analizaţi contractele împreună cu un jurist.

•  Cereţi bon de plată sau cec pentru orice sumă de bani solicitată de către firma de angajare peste hotare

Deşi cadrul legal de domeniu spune că perceperea de plăţi de la cetăţeni pentru serviciile de mediere constituie temei pentru retragerea licenţei, în practică agenţiile continuă să preia taxe de la potenţialii angajaţi. Din acest motiv, vă îndemnăm să insistaţi ca aceste taxe să fie indicate în contractul de intermediere, precum şi să fie acordate bonuri sau recipise, care ar confirma plata efectuată de către dumneavoastră. Fiţi precauţi la situaţia în care agenţii de ocupare a forţei de muncă în străinătate, solicită taxe pentru alte servicii decât cele cuprinse în contractul de mediere. De asemenea, menţionăm că în cazul unui litigiu s-ar putea să întâmpinaţi dificultăţi în recuperarea acestor bani, deoarece agentul poate motiva că prestaţiile respective au fost efectuate şi că nu fac parte din activitatea de mediere aşa cum este definită prin lege.

• Ţineţi să aflaţi detalii despre angajator înainte de plecare.

Solicitaţi date despre angajator. O dată ce aţi reuşit să faceţi rost de contactele acestuia organizaţi convorbiri prin skype sau la telefon. În timpul convorbirii încercaţi să vă asiguraţi că angajatorul oferă răspunsuri clare şi viabile la întrebările ce vă intresează. Suntem în epoca internetului avansat, fapt care permite efectuarea unor cercetări online de sinestătoare. Folosiţi această resursă utilă şi pentru verificarea presupusului angajator.

• Informaţi-vă asupra vizei de muncă şi/sau a permisului de muncă.

Paşaportul biometric sau cel român nu permite desfăşurarea unei activităţi lucrative pe teritoriul unei ţări străine.  Pentru a fi asigurat dreptul la muncă legală este nevoie obligatorie de viză de muncă, care se deschide  în baza unui contract de muncă de obicei pentru o perioadă mai îndelungată decât viza turistică. Dacă agenţia de intermediere se oferă să vă reprezinte la ambasadă/consulat pentru viză, verificaţi valabilitatea şi legalitatea vizei, contactând ambasada sau consulatul ţării în care urmează să plecaţi.

Se spune că un om informat din minciunile altora este de fapt un om dezinformat. Iată de ce, pentru a evita situaţiile de risc, care ar putea apărea în procesul emigrării, escrocheriile de tot felul, înşelăciunile sau mai grav o posibilă situaţie de exploatare sau sechestrare,  studiaţi şi verificaţi minuţios toate datele şi argumentele, chiar dacă vin de la o persoană apropiată.